Bäst just nu v. 40



01
Popterror - Det är nåt som händer
Följde denna fina blogg förr (popterror.se) och nu har denna musikintresserade grupp gått och blivit med ep. Hur det låter? Lite Mattias Alkberg, mkt norrländskt och lite av det drivet vi saknat efter Dynamo Chapel. Här kommer det att hända saker...

02 Badly drawn boy - It´s what I´m thinking
Jag är så glad varje gång jag hör att det är nytt på gång från mösspojken. Han har följt mig sedan Bewilderbeast och gör mig aldrig besviken. Denna låt är från nya albumet Photographing snowflakes (som skall vara tankar över det svåraste arbetet som finns; att fotografera snöflingor). Sex minuter och tjugosex sekunders musikorgasm i valstakt...

03 Spectrals - Peppermint
Likväl som jag behöver en dos Libertines varje höst, så behöver jag ett Smiths-attribut. Och här kommer det, allt på en och samma gång. Ser fram emot fullängdaren.

04 Aloe Blacc - I need a dollar
Första gången jag hörde den i TV-serien How to make it in America trodde jag att det var en soulstänkare från 70-talet. Produktionen och rösten pekar absolut på det. Men det är en ny låt och har nästan samma sprängkraft som Gnarls Barkleys Crazy. Mamma är underrättad.

05 Fatboy - Bad news from pretty red lips (Fredrik Okazaki remix)
Lärde mig att Fatboy är ett annat ord för världens coolaste instrument; ståbas. Hoppas nu också att gruppen som är coolare än alla rockabilly-wannabees tillsammans får ett riktigt genombrott. Remixen går i a f het här just nu. Och luftståbas är det nya svarta...

06 The Concretes - Crack in the paint
Första gången jag hörde låten var under en promenad med Andres Lokkos sommarprogram i lurarna och redan då kände jag att detta kommer bli en älsk. Och varje gång jag nu lyssnar på låten kan jag inte låta bli att tänka på om Leonard Cohen hade fått sjunga in låten. Hur bra hade det inte kunnat bli?

07 El Guincho - Bombay
Oljefat och en melodi värdig ett Vampire weekend. Videon är också den värdig flera oljefat. Ungefär 85 dollar per fat just nu.

08 Bernard Sumner, Hot Chip, Hot City - Didn't Know What Love Was
Converse gör det igen; flätar samman intressanta konstellationer. Denna gång med en av de finaste popsångarna tillsammans med Hot chip. Släpps som singel i november.

09 The Soundtrack of our lives - Karmageddon
Ny låt från samlingen Golden greats vol 1 som släpps senare i höst. Och visst hittar kött-Ebbot nerven...

10 The xx - VCR (Four Tet remix)
Jamie från The xx går solo och jag är inte riktigt slagen av låten Far nearer ännu. Troligtvis beror det på mina högt stående förväntningar på denne man. Istället fortsätter jag att knarka The xx och denna remix av VCR görs fantastiskt av Four Tet. Klockspelet efter 2.57 är ren och skär kärlek.

11 Lo-fi fnk - Sleepless
Dans, dans, dans till världens näst coolaste instrument; saxofonen. Så här hittiga har gbg-duon aldrig känts.

12 Carl Norén - The Anger
Före detta Sugarplum fairies sångare och tillika lillebror till Mando-Gustaf har gått solo. Låter mer som ett softare Mando och kommer att spelas sönder på P3 i höst. Så passa på att gilla nu.

13 Sidewalk - Scream
Släpig, skön låt som även den kommer att spelas sönder i P3. Känns som att Thomas Rusiak står bakom detta. Kusin till trean på denna lista.

14 British Sea Power - Zeus
Jag verkligen älskar gitarrerna och likt Waving flags som kom för två år sedan är det en stomper.

15 Kristian Anttila feat. Olle Ljungström - Josefin
Känns som att allt Olle rör vid hamnar nära hjärtat på mig. Lite 90-talsvibbar och Antilla har även han växt med en Olleskt tilltal i denna låt.

Andra bra låtar just nu:
Rihanna - Only girl in the world
Dungen - Skit i allt
Al, Marc & Sandy - Homerun
Steve Mason - Am I just a man (Studio remix)
Kassidy - take another run
I´m Kingfisher - Willing night plants

De låtar som finns på Spotify går att lyssna på här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0