5 bästa svenska musikskribenter

Musikskribent är som ni förstår inte bara mitt utan också flera av er som läser denna bloggs (samt alla dsc:ares) drömyrke (yeah right!?). Jag har mängder av minnen: kommer ihåg Mats Olssons krönikor från New York som barn, det första mötet med Andres Lokko på en Kalsturné i Helsinborg (kan det varit 1997?), dyrkandet av Håkan Steen under hela 90-talet, Expressens bilaga Fredags tidigare utgåvor med Jonna Berg vid rodret, drömsajten Febers alltför få år i strålkastarna (i Expressen och på nätet). Jag lusläste allt och hade listor redan då. Ett tag kunde jag inte höra en skiva utan att först ha hört en viss recensents omdöme om denna. Skivan blev mycket bättre, respektive sämre med detta i åtanke. Jag var recensentbög. Jag var sjuk... JAG VET!

Nu har jag - äntligen - brutit mig loss (lite) från recensentsträsket. Jag kan numera "bilda mig en egen uppfattning" om skivor och konserter (bra va?). Men jag tror att det är en tid man skall gå igenom, just för att finna intresset - musik.

Numera har recensenterna inte samma roll att fylla då bruset är högre och källorna mycknare. Bloggarna har i mångt och mycket tagit över denna roll och det är numera inte bara recensenterna som får lyssna på nya skivor innan de släpps. Men; jag skall här hylla de som förtjänar det och sänka de som förtjänar det. Här är en lista på mina bleckblåsorkestrar respektive korvmojar med form just nu:

image32image32image32image32image32image32

1. Andres Lokko Svenska Dagbladet/Expressen (→)

Håller - faktiskt - fortfarande en hög klass på sina krönikor och recensioner. Gör inte bort sig så ofta i skivrecensioner och är den skribent jag fått överlägset mest tips av över tiden.

2. Kristin Lundell Svenska Dagbladet (↑)

Har ett fantastiskt ratio den sista tiden. Gillade inte riktigt henne i Studio Pop, men efter att hon börjat blogga läser jag allt hon skriver och snappar oftast upp små tips i hennes blogg. Senaste hon tipsat om är Maps, The Tellers och Moto Boy. Hon är även nu inne på ett av mina all time: The Coral.

3. Håkan Steen Sonic/Aftonbladet (↓)

Innehar denna plats lite på gamla meriter. Men på 90-talet var det Håkan som var husgud hemma hos moi. Brittpopen är Håkan Steen för mig, men han kan även nu vakna till i det braiga fanzinet Sonic också...

4. Malena Rydell Dagens Nyheter/Bang (→)

Har tyvärr börjat flumma lite för mycket i sina krönikor. I början då hon skrev mer i DN hade hon en skarp penna och blev ju som ni vet måltavla för Pelle Carlbergs brottarhit Go to hell miss Rydell. Bara en sån sak...

5. Fredrik Virtanen Studio Virtanen/Aftonbladet (↓)

Är kanske också med lite på gamla meriter. hans lördagssida kan jag inte vara utan och han tipsar faktiskt om nya svenska bra band (även om detta har blivit mer sällsynt på senare tid). Även i hans Studio Virtanen håller han bra artistratio...

Andra bra: Johan Lindqvist (Göteborgsposten), Anders Dahlbom (Expressen), Jan Gradvall (Dagens Industri), Fredrik Strage (Dagens Nyheter) och Jonna Sima (Aftonbladet).

image33image33image33image33

1. Johan Rylander (Göteborgsposten)

Jag vet inte vad och varför han arbetar med musik. Han verkar inte ens intresserad och är väldigt okunnig. Sveriges sämsta skribent inom nöje/kultur.

2. Martin Carlsson (Expressen)

Jag är ingen hårdrockare men... tyvärr kan man inte ta en recensent på allvar då han ödslar med sina femmor och framförallt då det står Trent Reznor i konvulutet.

3. Anders Nunstedt (Expressen)

Sorry Anders, men du har verkligen gått ner dig. Jag vet inte varför det ibland förekommer rena faktafel i dina arbeten. Man blir ju bara arg. Melodifestivalen har gjort sitt till givetvis. Det kan också vara så att jag alltid läser Expressen och jag har extra koll på vad du gör.

4. Marcus Larsson (Aftonbladet)

Melodifestivalen har förstört en stor talang. Så är det bara.

5. Johan Jacobsson (Sonic)

För att man aldrig vet var man har honom. Ibland alldeles briljant, för att i nästa stund vara totalt korvmoj...

Andra som inte riktigt håller måttet: Karolina Ramqvist (Dagens Nyheter)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0