Bäst just nu v. 41
01. Radiohead - Weird fishes / Arpeggi
Tankarna inför det - något - ovanliga släppet av skivan In rainbows gick väl ungefär som när man som singel utan höga tankar fem i tre lyckades tänka; blir det nåt så blir det nåt. Jag vet inte varför, men det kändes som att skivan kunde bli hur experimentell som helst och att de återigen skulle testa sin publik. Därom gick jag bet. Visst känns den experimentell, men på ett bra sätt; ett Radiohead-sätt och låten som toppar min lista denna vecka är en fantastisk Radioheadlåt med det karakteristiska trumkompet och drivet i gitarrerna som bara kan komma från denna grupp (sorry Muse). Esbjörn Svensson och Thom Yorke fortsätter vara själsbröder. Way to go Radiohead...
02. The Hives - It won´t be long
Vet inte om det är denna låt som skall inleda nåt amerikanskt barnprogram, men det skulle inte förvåna mig. Pelle sjunger med mörk nästan-Nick-Cave-röst i verserna för att sedan gå in i en refräng som sitter som en färdig tagliatelle på frysen. Bästa sedan Two-timing touch...
03. Anna Järvinen - Nedgångslåten
En låt som ger mig samma känslor som Vi två, 17 år från Håkan Hellströms debutskiva kan inte vara utanför denna lista. En av årets tio bästa låtar.
04. Vampire weekend - Cape cod kwassa kwassa
Paul Simon, Paul Simon, Paul Simon är vad jag läst om denna grupp. Men efter att ha lyssnat rätt ihärdigt på skivan känns det som att det finns mer; något eget. Och nu när de börjar spela den allt oftare på P3 kan jag väl också tipsa. Mansard roof är nästa hit; bara så att ni vet...
05. Ministry - Roadhouse blues
Låten har jag tyvärr ingen The Doors-historia till utan den är för mig synonym med Status Quo´s fantastiska liveskiva från 1977. Och denna cover kan riva vilket ställe som helst. Jag lovar...
06. Radiohead - All I need
Tror att de spelade denna live i Globen för några år sedan och basen gav mig ståpäls redan då. En skiva som växer för varje dag och jag kommer på mig själv att vilja starta den om och om och om igen. Radiohead är mitt all time bästa band från och med idag. Hej då Smiths, Libertines, Belle et Sebastian...
07. Mattias Bärjed och Fanny Risberg - Babe I´m gonna leave you
SVT-dramat Upp till kamp började bra men höll inte riktigt hela vägen (tvärtemot Virtanens utsaga) och man kan ju alltid önska sig en fortsättning efter det olyckliga slutet. Från denna något underskattade serien kommer denna kärlekssång. Dubbelskivan innehåller många fina stunder med bland annat TSOOL-kompisen Ebbot, men Babe är det vackraste...
08. Babyshambles - Unstookie Titled
En låt som växer sig starkare och starkare från en skiva som håller. Här finns det flera liberalmusikhits vill jag lova. Denna låt liknar mer en återkomst av Seattle-grungen. Bra så...
09. Ferraby Lionheart - Call me the sea
En röst som inte så lite påminner om Elvis Costellos och en musik som inte så lite minner om Bacharach gör att detta låter som höst/vintern 1998 och det är ju inte kattskit... För övrigt håller skivan Catch the brass ring otroligt hög klass. Höstskiva nummer fem.
10. Jack Penate - Have I been a fool
Är nog den artist som förekommit flest gånger på listor här och det måste han ju fortsätta med. Skivan Matinée håller inte riktigt anda fram men med minst fyra klockrena hits så får man väl inte klaga. Have I been a fool är en otroligt medryckande låt i Costello-klass...
11. Axwell, Sebastian, Ingrosso and Salem al Fakir - It´s true
Bästa låten på Salems debutskiva har fått housekostym och låter faktiskt bättre än orginalet.
12. Chemical Brothers - The Salmon dance
Fredag är festdag och jag vill inget hellre än att lära mig The Salmon dance. Titta på videon och förundras...
13. Plastiscines - Loser
Har snurrat ett tag nu hemma hos moi och nu tycker jag att det är på tiden att de kommer med även här. Ett bra franskt Sahara Hotnights...
14. The Phoenix foundation - St Kevin
Vet inte hur många gånger jag somnat in till denna senaste månaden. Tips till er som inte kan sova; St Kevin söver alla, jag menar a l l a; på ett bra sätt...
15. Kanye West feat Chris Martin - Homecoming
Toto darrar och en Coldplay-version av denna hade ju fått mig att gå bananer.
16. The Wombats - Let´s dance to Joy Division
Ett lyckopiller reinkarnerat... trots att de har norska stänk...
17. Mange Schmidt - Jag talar ut
En artist som växer i och med nya skivan, men; Jan Gradvall; 5 i betyg???
Efter en grandios skivvecka med tre skivsläpp man inte ösregnar bort; Radiohead, Kent och Hives är det svårt att sätta ihop en rättvis lista. De två senare har jag inte riktigt hunnit lyssna mig in på, därav ingen låt från Kent. Men det är klart; Elefanter och Vid din sida kan troligtvis slå sig in nästa lista. Vem vet inte jag... än...
Kommentarer
Trackback