Bäst just nu v 41
01. Anna Ternheim - What have I done
När pianoversionen av låten dök upp för ett tag sedan kändes det som att det skulle bli Annas höst. När nu den riktiga versionen kommit känns det som att det helt och hållet blir Annas år. Peter Bjorn and John-vibbar i rytmiken (tack vare Yttling), Annas känsliga röst samt att hon ju trots allt är vacker som en dag lovar gott inför albumet som släpps senare i höst. Se också en helt ny låt på PSL (Per Sinding Larsens blogg).
02. Dungen - Ingenting är sig likt
Kolla inspelningen från PSL nedan så förstår ni. Dungen är som mycket riktigt påpekats vår nya Jan Johansson. Jazz på småländska...
03. Nordpolen - John Travolta
Så ovanlig, men ändå så omedelbar melodi om John Travolta som skulle gå på bio och ligga med dig. Det räcker för mig...
04. Jeremy Jay - Heavenly creatures
Vet inte så mycket om honom mer än att detta är en fantastisk låt. Ger U.N.P.O.C-känslan tillbaka och det var ju inte en dag för tidigt.
05. TV on the radio - Family tree
Från ett av årets bästa album är det ändå denna som håller sig kvar. En så kallad uppbyggarlåt som gör självaste Chris Martin grön av avund.
06. Glasvegas - Flowers & Football Tops
Text och musik som berör. Ibland behöver inte musik vara svårare än så. Eller är det precis så svårt det är. Från ett av årtiondets bästa album.
07. Oasis - Boy with the blues
Vet inte varför låten inte platsar (eller får plats) på skivan Dig out your soul (som för övrigt blir bättre och bättre, tvärtemot vad jag sa nedan; faktiskt) utan bara på deluxe-versionen. Men, Liam och Noel, när ni nu läser detta; det är så här jag vill ha mitt Oasis.
08. Hello Saferide - Lund
Man kan ju höra Annika Norlin och Andreas Mattson nattmangla om denna låt. AN: Vad ska vi hitta på? Kanske en ny Springsteen-låt, det gillar ju folk. AM: Med pianoslinga och allt. Det har jag gjort förr. Tagen, sa AN. Tagen, sa AM. Skämt åsido, detta är en fantastisk låt och ja, jag är en sucker för Springsteen-pianot...
09. Peter Bjorn and John - Inland empire
Från Young folks till nya skivan är steget inte så långt som vissa tror. Nya skivan "Seaside rock" är instrumental, men det innebär inte att den är tråkig. Melodierna är starkare än innan och när man som i denna låt lånar Portisheads kulsprutetrumma samt plockar fram saxen (Yttling Jazz någon?) som att det inte fanns nån morgondag så är i alla fall jag såld. Tack för utvecklingen PBaJ...
10. Anthony and the Johnsons - Another world
Anthony är tillbaka och jag önskar att ep:n hade nåt högre höjder och inte varit så ojämn. Öppningslåten samt Shake that devil går på repeat här, men sedan... ingenting... Hoppas att albumet som kommer i Anthony-tid, d v s januari/februari, håller Another world-klass...
11. Oddjob - Golden silver
Håller på att sätta ihop en nu-jazzskiva till en vän (återkommer med den låtlistan) och då bidrar givetvis Oddjob med ett antal låtar. Älskar släpigheten i ståbasen här och nya skivan av jazzens Travelling Wilburys håller definitivt Oddjob-klass.
12. Robert Svensson - Young enough (feat Marcus Krunegård)
Sångaren från Mixtapes and Cellmates solodebuterar med ett antal bra låtar. Bäst är när han bjuder in gäster som i denna låt samt i sommarhiten 1987 tillsammans med Adam Olenius från Shout out louds.
13. Yttling Jazz - Mr Sophistication at the losers club
Björn Yttling dominerar listan idag med tre bidrag (Peter, Bjorn and John och som producent till Anna Ternheim) och trots att denna låt inte är helt ny var jag tvungen att dela med mig avv lite pure musikglädeje. Testa vetja...
14. David Sandström Overdrive - Lisa, Lisa
En av Sveriges mest underskattade artister släpper snart nytt och detta är första fina smakprovet därifrån.
15. Amy Laverne - Killing him
Håller med Håkan Steen här, detta är mörk country när den är som bäst. Bara en textrad som Killing him didnt make the love go away skrämmer mer än Saw-boxen.
16. The Killers - Human
Man trodde på nya U2, men Killers b l i r nya Pet shop boys.
17. Sugarplum fairy - You Can't Kill Rock'n'roll
Perfekt partylåt helt i klass med Mando Diao eller... ehm... Roxette...
18. Joakim Berg - Nåt för dom som väntar
Läs mer om min hyllning till Olle Ljungström nedan, men här gör herr Berg en fin låt till sin egen. Bra kämpat...
19. Metallica - Cyinide
Och så här vill jag ha min hårdrock.
20. Oasis - The Nature Of Reality
Ingen fulländad låt, men testa att städa till den. Fantastiskt...
Tycker också om Ternheims nya, men anser att Jeremy Jays låt är starkare. Bra lista annars!