Olle min Olle...



Äntligen verkar Olle Ljungström får den uppmärksamhet han så mycket är förtjänad av. Vi talar ju trots allt om 90-talets stora svenska popkonstnär och en av få svenska artister som lyckats engagera mig textmässigt. Jag har så många fina minnen till låtar som Jag spelar vanlig, Det betyder ingenting och Kaffe och en cigarett; för att bara nämna några.Olle v a r mitt 90-tal...

Orsaken till upprättelsen stavas nu till en början Andra sjunger Olle Ljungström (som släpps nästa vecka) och som går att förlyssna på här: Artister som Jocke Berg, Tomas Andersson Wij och Andreas Mattsson tolkar Olles finest. Tribut-skivor som denna brukar annars bara vara gjorda till döda poeter (läs Cornelis, Olle Adolphson, Taube m fl), men inte nu. Olle blir förärad här och nu och en ny skiva skall vara på gång inom kort. Och är det någon svensk artist som är värd detta så är det Olle... min Olle...

Avslutar med mina 5 Olle-favoriter:

1. Du och jag
2. Jag spelar vanlig
3. Hur långt kan det gå
4. Nåt för dom som väntar
5. Jag och min far

Här är förresten låtlistan för Andra sjunger...:


Joakim Berg - Nåt för dom som väntar

Love Olzon - Jag och min far

Thomas Di Leva - En apa som liknar dig

Sara Isaksson - Som man bäddar

Alf - Hur långt kan det gå

Eric Gadd - Som du

Ane Brun/Emil Jensen - Vissa funktioner

Andreas Mattsson - Du och jag

Uno Svenningsson - Kaffe och en cigarrett

Tomas Andersson Wij - Med eller utan

Bosse Sundström - Tivoli


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0