Efterlyses: socialliberalt parti

När skall någon komma på att ett riktigt socialliberalt parti hade rönt stora framgångar i Sverige? I en tid då liberalismen och det fria samhället tycks vunnit världsbilden slåss fler och fler partier om att vara Sveriges liberala parti. Och alla verkar misslyckas. Sveriges första liberala parti; folkpartiet, har fått dille på integrationsfrågan och verkar ta alla tillfällen till att fiska djupt i dunkla vatten. Jag vet att man vill ta integrationen på allvar, men man får inte ut sitt budskap, och allt verkar falla platt. Nu blir det en klappjakt på invandraren istället för att ta upp komplexiteten och på problemet i mottagningen och första tiden i Sverige. Centerpartiet har också på senare tid försökt ta på sig den liberala rocken, men misslyckats även de. Mycket p g a dess ideologiska arv i bondesamhället. Och mycket av dess liberala framtoning idag tenderar libertarian och har dragit sig mot höger. Fredrik Federlay (eller Ursula) är överste-kocko här. Moderaterna har också sin historia att kämpa emot och konservativismen gifter sig minst sagt dåligt med liberalismen. Sedan skall ju inte det liberala partiet vara statsbärande. Uppstickaren i sammanhanget är Miljöpartiet och de tycker jag förvaltar socialliberalismen bäst. Problemet med dem är bara att en röst på dem också innebär en röst på såssarna och Måna. Och det hade ju varit en katastrof.

Jag har alltid röstat på folkpartiet och om nu inte en röst på miljöpartiet också hade varit en röst på S så hade kanske den sviten varit bruten. Men nu blir det troligtvis folkpartiet, inte för att de är det ultimata socialliberala partiet idag, utan mer för att de ligger närmst mina ideal. Men jag önskar att man efter detta valet väljer Birgitta Ohlsson till partiledare och lägger mer fokus på mänskliga värden och integritetsfrågor. Då har ni min klara röst!

Kommentarer
Postat av: FI

Rösta på ett annat parti då typ FI!!!

2010-08-25 @ 19:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0